mPotęga

 

Nasza szkoła otrzymała grant w wysokości 5000 zł w ramach programu „mPotęga”. Organizatorem projektu jest Fundacja mBanku. Projekt ten ma na celu zachęcić nauczycieli, rodziców i pasjonatów matematyki do stworzenia i wykorzystywania ciekawych, innowacyjnych metod  w nauczaniu tego przedmiotu.

Matematyka kojarzy się powszechnie z przedmiotem wymagającym całkowitego skupienia i koncentracji. Czy zatem można zajęcia z matematyki realizować poza klasą lekcyjną? Otóż można a nawet należy!

Dnia 11.09.2020 r. nauczyciele matematyki,  w ramach projektu, zorganizowali nietypową lekcję w terenie, dzięki której uczniowie poznali praktyczne zastosowanie matematyki w życiu codziennym. Każdy przyniósł miarkę, taśmę mierniczą i mógł wykorzystać te przyrządy w praktyce. Również nauczyciele matematyki wyposażeni byli w podstawowe przybory matematyczne. Uczniowie  zostali podzieleni na grupy. Dokonywali pomiarów długości i szerokości różnych obiektów, a następnie obliczali obwody i pola oraz zamieniali jednostki długości. Konstruowali łamaną zamkniętą, obliczali jej długość w danej w skali. Dokonywali pomiaru czasu własnego biegu przy pomocy stoperów oraz obliczali średnią prędkość poruszania. Uwieńczeniem spotkania była konstrukcja zakręconych gier matematycznych, przy których uczniowie wykazali się dużą pomysłowością i kreatywnością.

W październiku uczniowie klas 5 i 6 projektowali matematyczne gry planszowe i karciane. Wszyscy z wielkim entuzjazmem zabrali się za realizację tego zadania.  Bardzo sumiennie przygotowali potrzebne materiały, przedyskutowali pomysły i tworzyli gry. Powstawały bardzo ciekawe plansze, instrukcje i pionki do gry. Podczas projektu powstały między innymi: Ślimak Matematyczny,  Figurolandia, Mat – Box, Matcraft, Uno Matematyczne, Piotruś Matematyczny, MatmoPoli i inne. Powstała również gra komputerowa „Bogowie Mnożenia”. Jej autorem jest uczeń klasy 5a, Krystian Wilczyński. Uczniowie wykonali gry starannie i z pomysłem. 30 października każdy uczeń miał okazję zaprezentować efekty swojej pracy. Była to wspaniała przygoda, która przyniosła wiele radości i jednocześnie satysfakcji. Zadanie wymagało od dzieci kreatywności i zaangażowania. Efekty ich pracy są naprawdę godne podziwu.

W listopadzie uczniowie podjęli próbę ułożenia  dramy matematycznej metodą projektu. Zadanie nie należało do łatwych, ale młodzi matematycy podeszli do niego z wielkim zaangażowaniem. Pojawiły się scenariusze dram: „Jednostki długości i jednostki masy”, „Prędkość”, „Czworokąty”, „Rozszerzanie i skracanie”, „Matematyka nie taka straszna” „Kłótnia dzielenia i mnożenia”, „Cechy podzielności liczb”.  Ostatniego dnia miesiąca przystąpiliśmy do kolejnego zadania, które również nie było łatwe. Polegało ono na prezentacji swojego scenariusza i odegraniu wykreowanych przez siebie ról na zajęciach online. Uczniowie wykazali się wielką pomysłowością i kreatywnością.  Jesteśmy pod wielkim wrażeniem :-)

Utworzono: 04.12.2020